Reclame is de communicatie (boodschap) van de adverteerder (aanbieder) met als doel; de voorkeur van de consument voor een product of dienst te beïnvloeden en hiermee de afzet te vergroten. Er zijn overigens meerdere Reclame definities.
Voorbeelden van reclame:
- radio- tv commercials
- internetcommercials
- product placement
- promotie
- beurzen/events
- Adverteren
- SEO
- SEA
Bekende vormen van reclame
De meest bekende vormen van traditionele reclame zijn de tv-commercials, radiocommercials en advertenties in bladen. Opvallend genoeg is er (ondanks de opkomst van online marketing) nog steeds veel traditionele reclame in de maatschappij. Naast reclame op tv en radio, zien we nog steeds billboards langs de weg, abri’s en reclamefolders.
De populariteit van de laatstgenoemde vorm van reclame (reclamefolders) is de afgelopen jaren flink afgenomen. Veel mensen hebben de bekende ‘nee’ stickers op hun brievenbus om het ontvangen van folders en flyers tegen te gaan. Dit is enerzijds ingegeven door een irritatie over de hoeveelheid ‘onzinnige’ productfolders en anderzijds de milieuvervuiling. Mensen gooien de folders vrij snel weg in de papierbak en zien hier het nut niet van in.
Hoe werkt reclame?
Met de inzet van reclame wordt er gepoogd om mensen te beïnvloeden rondom de voorkeur van een merk in het hoofd, het aanzetten tot aankopen van producten/diensten. Er zijn verschillende fases in de aankoop van producten en diensten die middels reclame worden beïnvloed.
AIDA
Een bekende methode is die van AIDA:
- Attention
- Interest
- Desire
- Action
Dit model zet de aankoopfases uiteen welke allemaal op een eigen manier te beinvloeden zijn. Met reclames bijvoorbeeld, zorg je dat mensen weten dat een product/merk bestaat (attention) en er interesse in krijgt (Interest). In de winkel ziet men het product staan met een aantrekkelijke verpakking en display. Daarmee is gewerkt aan de wens om het product aan te schaffen (desire). Er is een aantrekkelijke tijdelijke korting die de actie tot aankopen bevordert (action).
Merken proberen in te spelen op behoeften en angsten van consumenten met reclames. Dit kan op verschillende manieren:
- inspelen op angst: als u niet poetst met deze tandpasta krijgt u rotte tanden
- inspelen op een wens: u wilt graag mooie witte tanden, daarom heeft u deze tandpasta nodig
Er zijn verschillende hoofdmotieven waar reclames op inspelen. Deze vinden we in de piramide van Mazlov.
De behoeftehiërarchie van Maslow
Abraham Maslow (psycholoog uit de USA) heeft een onderzoek gedaan naar de behoeften van de mensen en er een model van gemaakt. Hierin zit een niveau-gelaagdheid in. De behoeftehiërarchie ziet er zo uit:
- Fysiologische behoefte: (om te kunnen overleven) zuurstof, eten, drinken, slaap, warmte.
- Veiligheidsbehoefte: (om beschermd te kunnen leven, lichamelijk en geestelijk)
- Liefde en genegenheidbehoefte: (sociale behoefte)
- De behoefte aan zelfrespect en respect voor anderen
- De behoefte aan zelfontplooiing.
De Amerikaanse psycholoog Alderfer ontwikkelde hier een afgeleide op: de existence-relatedness-growth-theorie (ERG-theorie). Met dit model zijn de door Maslow genoemgde behoeften teruggebracht tot drie hoofdcategorieën.
- Overlevingsbehoeften (existence)
- Sociale behoeften (relatedness)
- Groeibehoeften (growth)